do ÂściÂągnięcia | pobieranie | ebook | download | pdf

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

smród mietnika i upokarzajce odkrycie, ten zapach kojarzy Ci si z posiłkiem. I ten
al, który masz do ycia kiedy twoja emerytura koczy si ju 7 dnia miesica.
Pomyl czy chcesz by bezradnym siedemdziesi ciolatkiem, który nie jest pewien
czy za tydzie nie b dzie głodował bo kupił jedno lekarstwo z recepty  na pozostałe
nie starczyło pieni dzy.
Ja, oczywicie nigdy bym czego takiego nie powiedział! Ale co zostało powiedziane
to zostało pomylane. Przez ciebie czytelniku.
wiczenie:
Napisz 5 przykładów sugestii  opakowanych jako cytat.
Np. Na ulicy podszedł do mnie kto i powiedział:  Jeste inteligentn osob, wi c
zrobisz to z łatwoci.
1. ................................................................................................................
2. ..................................................................................................................
3. .................................................................................................................
4....................................................................................................................
5.....................................................................................................................
Porównania
W poprzednim rozdziale pisałem o tym e w cytatach  opakowanie czyli historia,
wewntrz której umieszczony jest cytat słuy do zaabsorbowania umysłu
wiadomego po to aby, sugestia lub inna tre, która znajduje si wewntrz cytatu,
mogła swobodnie wnikn do podwiadomoci i zacz tam działa.
Swojego czasu miałem pewien kłopot w zrozumieniu tego mechanizmu i zapytałem o
to jednego z moich nauczycieli. Ten si chwil zastanowił i powiedział do mnie:
 Z tym jest troch jak z gr w piłk . Czasem druyna stosuje strategi , która polega
na tym e cz zawodników angauje przeciwników w pozorowan akcj podczas
gdy ich koledzy wykorzystuj t sytuacj aby wbi piłk do bramki przeciwnika.
Mona te to porówna do bitwy, gdzie dowódca pozoruje atak w jednej okolicy i
podczas gdy przeciwnik wysyła tam swoje oddziały atak nast puje w zupełnie innym
Instytut Neurolingwistyki, http://www.nlp.pl 57
miejscu. Albo jak z łowieniem ryb, Historyjka jest przyn t dla umysłu wiadomego a
haczykiem jest przekaz na poziomie niewiadomym.
Cytowanie siebie samego.
Potoczna mowa dostarcza nam bardzo por cznego narz dzia, mianowicie cytatu z
samego siebie. Bardzo cz sto słyszymy ludzi, mówicych:
 I wówczas powiedziałem sobie  Przesta si oszukiwa, człowieku! 
 Zazwyczaj mówi sobie  We si do roboty! 
Ostatnio byłem wiadkiem nast pujcej rozmowy:
Sprzedawca:  Czy próbował pan ju wyrobów naszej firmy?
Klient Nie, jeszcze nie.
Sprzedawca:  Ja te odkd si dowiedziałem o takim wyborze kosmetyków dla
m czyzn nie mogłem si zdecydowa lecz w kocu powiedziałem sobie  Na co
czekasz? Zamów to co ci si najbardziej podoba, zamów to natychmiast!
Mówic  Zamów to natychmiast! sprzedawca spojrzał na klienta jak gdyby zwracał
si do niego po czym zaprosił klienta aby ten usiadł przy stole. Klient posłusznie
skorzystał z zaproszenia i razem zacz li przeglda katalog.!
Podczas gdy wiadomo klienta rozumiała, e sprzedawca cytował słowa, którymi
ponaglał siebie samego, podwiadomo odebrała i wykonała polecenie:
Zamów to natychmiast!
Gdy pierwszy raz zetknłem si z t technik, trudno mi było uwierzy, e to działa
dopóki nie zrobiłem tego sam. Którego dnia odbywałem z klientem kolejn rozmow
I kolejny raz utkn limy w tym samym miejscu. Klient ju wszystko wiedział, zadał ju
swoje pytania a ja na nie odpowiedziałem i powinien był po prostu podpisa. Lecz on
cigle nie mógł si zdecydowa. Wówczas nie wiedzc ju co robi, powiedziałem do
niego:  Ja te czasami nie mog si zdecydowa i wówczas mówi sobie  We
długopis i podpisz. B dziesz miał to za sob! i podsunłem mu długopis. Klient
wził długopis i podpisał mówic  to prawda, nie wiem na co czekam. Od tej pory
cz sto stosuj cytat aby poprosi o klienta o podpis lub o podj cie decyzji.
Cytowanie siebie ma jeszcze jedn zalet . Nie musimy pami ta dosłownie tego co
kto powiedział i zawsze cytat jest prawdziwy. Nikt od nas nie wie tego lepiej!
wiczenie:
Napisz 5 zda, w których cytujc samego lub sam siebie wydajesz klientowi
polecenie w rodzaju:  Podpisz teraz ,  Przesta si waha ,  Posłuchaj uwanie ,
 Słuchaj tego człowieka, on ma racj  .
Przykład: Zwykle przed rozpocz ciem wiczenia mówi do siebie:  po prostu zrób
zacznij to robi.
1. ........
2. ........
Instytut Neurolingwistyki, http://www.nlp.pl 58
3. .........
4. .........
5. .........
Ciekawa rzecz zdarzyła mi si ostatnio, gdy podpisywałem po szkoleniu ksiki. Gdy
skoczyłem pisa dedykacj i oddałem ksik , stojcy obok człowiek powiedział do
właciciela tej ksiki:  To jest najlepsza ksika jak znajdziesz na rynku. We j do
domu, przeczytaj dwa razy i zrób wszystkie wiczenia. wicz z kadym klientem i
kiedy wyda Ci si e jest to trudne to przypomnij sobie jak uczyłe si jedzi na
rowerze . Na pocztku rower nie chciał jecha prosto i musiałe wkłada w to wysiłek
a dzisiaj robisz to z łatwoci. We si do roboty a osigniesz sukces! Pomylałem,
e ten człowiek właciwie skorzystał z tej ksiki, a szczególnie z rozdziału z
cytatami.
Metafory
We wszystkich kulturach wiata istniej podania, bajki ludowe, przekazy zawarte
w metaforycznej formie i przez to uniwersalne dla wielu ludzi. Najwi ksze
historycznie autorytety religijne jak Jezus Chrystus, Mahomet czy Budda
przekazywały swoje nauki w postaci przypowieci przez co zrozumiałe były dla wielu
osób niezalenie od ich pochodzenia i kontekstu kulturowego. Metafor jest równie
nasze ycie. Przynajmniej sposób mówienia o nim jest moliwy jedynie przez uycie
metafory. Bo czy całe bogactwo ycia mona przełoy na proste słowa?
Metafory równie okrelaj poszczególne dziedziny naszego ycia. Skd si tam
bior? Ano tworzymy je sami . Czy nie uywasz zwrotu   ycie jest jak cigła walka o
przetrwanie albo  Biznes jest jak wycig szczurów lub z innej beczki  Sex jest jak
jedzenie czarnych, słodkich, rozgrzanych czereni . To wszystko s metafory i jak
wszystko moesz wycign je na poziom wiadomy aby skonstruowa je w
najbardziej pozytywnej i konstruktywnej dla siebie postaci.
Mistrzem w stosowaniu metafory był słynny hipnoterapeuta amerykaski Milton
Erickson.
7. Rozdział siódmy. Motywowanie zaczyna si od siebie.
Wywieranie wpływu na własn motywacj .
Zanim człowiek zacznie wywiera wpływ na innych musi umie wpływa na siebie,
poniewa motywacja zaczyna si w głowie.
W jednym z podr czników sprzeday natknłem si na zdj cie koszulki z
nast pujcym hasłem:
 Zaniechałem poszukiwania prawdy i teraz zadowol si dobr fantazj. napisane
bordowymi napisami na neonowo - ółtej koszulce. Uderzyło mnie to, e oprócz
humoru hasło to zawierało w sobie wane przesłanie. My sami tworzymy swoj
własn rzeczywisto przy pomocy naszych wartoci przekona, potrzeb i
wyobrae. W tym sensie nasze poczucie rzeczywistoci oparte jest w duej cz ci
Instytut Neurolingwistyki, http://www.nlp.pl 59
na tym co sobie wyobraamy. Wyobraenia te z kolei mog by pomocne w
osiganiu celów bd te sabotowa nasze wysiłki.
Ten ostatni wariant dobrze ilustruje stara anegdota o człowieku, który szedł do [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nutkasmaku.keep.pl