do ÂściÂągnięcia | pobieranie | ebook | download | pdf

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

wiązaniem, nie podlegała perswazji, mimo że w ostatecznym rozrachunku sama stawa-
ła się problemem. Usiłowali rozwiązać jeden problem za pomocą innego. To nie jest me-
toda, nie rozwiązuje się problemu za pomocą innego, większego problemu. Hitler, który
niepokojąco przypominał Wallensteina, chciał w ten sposób wygrać drugą wojnę świa-
tową. Tim mógł mi wypominać rozumowanie hysteron proteron do upadłego, a potem
samemu paść ofiarą okultystycznych nonsensów z tandetnych broszurek. Równie do-
brze mógłby uwierzyć, że Jeff wrócił na ziemię ze starożytnymi astronautami z innego
układu gwiezdnego.
Myślenie o tym sprawiało mi ból. Czułam ból w nogach, wszędzie. Biskup Archer,
który mnie hysteronował proteronował tam i z powrotem, on biskup, a ja młoda ko-
bieta po wydziale humanistycznym uniwersytetu  słyszałam, jak któregoś wieczo-
ru Edgar Barefoot mówił o tej hinduskiej sztuczce, i więcej wiedziałam, więcej mogłam
zrobić niż biskup Kalifornii. Ale nie miało to żadnego znaczenia, bo biskup Kalifornii
nie miał zamiaru mnie słuchać, tak samo jak kogokolwiek poza swoją kochanką, która
podobnie jak on, tak była przejęta poczuciem winy i tak pogrążona w intrygach i kłam-
stwach wynikających z ich ukrywanego związku, że od dawna już nie była w stanie my-
śleć normalnie. Bill Lundborg, siedzący teraz w więzieniu, mógłby ich wyprowadzić
z błędu. Pierwszy lepszy taksówkarz mógłby im powiedzieć, że z premedytacją rujnu-
ją sobie życie. Nie tylko dlatego, że w coś takiego wierzą, chociaż już samo to jest wy-
starczająco destrukcyjne, ale dlatego, że postanowili to opublikować. Zwietnie, biskupie.
Zrób to. Zniszcz swoje cholerne życie. Wykreślaj mapy nieba, stawiaj horoskopy, pod-
czas gdy na świecie szaleje najbardziej niszczycielska ze wszystkich wojen. To ci zapew-
ni miejsce w historii  na oślej ławce. Posadzą cię w kącie na wysokim stołku, dadzą
spiczastą czapkę z papieru, zmarnujesz całą tę gównianą działalność społeczną, którą
prowadziłeś wspólnie z najlepszymi umysłami naszych czasów. Za to oddał życie dok-
tor Martin Luther King junior. Po to maszerowałeś w Selmie: żeby uwierzyć, i publicz-
nie oświadczyć, że wierzysz, iż duch twojego zmarłego syna wbija w nocy igły pod pa-
znokcie twojej kochance. Koniecznie to opublikuj. Zrób to dla mnie.
Błąd logiczny polega, rzecz jasna, na tym, że Kirsten i Tim rozumują wstecz, od skut-
ku do przyczyny. Nie widzieli przyczyny, widzieli tylko to, co nazywajÄ…  zjawiskami ,
i na podstawie tych zjawisk doszli do przekonania, że to Jeff jest tajną przyczyną dzia-
łającą z  innego świata . Metoda anumany wykazuje, że to indukcyjne rozumowanie nie
jest w ogóle żadnym rozumowaniem. W anumanie zaczyna się od przesłanki i przecho-
dzi się przez pięć poziomów do wniosku, a każdy poziom jest hermetycznie oddzielo-
ny od poprzedniego i następnego. Nie ma natomiast żadnej logiki we wnioskowaniu
na podstawie potrzaskanych luster, nadpalonych włosów, zatrzymanych zegarków i po-
73
dobnych bzdur o istnieniu innej rzeczywistości, w której zmarli nie są zmarłymi. To do-
wodzi tylko, że jest się łatwowiernym i rozumuje się na poziomie sześcioletniego dziec-
ka: nie bada się rzeczywistości, ale jest się pogrążonym w chciejstwie, w autyzmie. Tyle
że jest to dziwny rodzaj autyzmu, bo obraca się wokół jednej myśli, nie obejmuje ca-
łej działalności umysłowej, nie pochłania całej uwagi. Poza zasięgiem tej jednej fałszy-
wej przesłanki, tego jednego błędnego wniosku, człowiek pozostaje przytomny i zdrów
na umyśle. Jest to szaleństwo umiejscowione, pozwalające przez większość czasu nor-
malnie mówić i funkcjonować. Dlatego takiego człowieka się nie zamyka, bo może on
nadal zarabiać na życie, kąpać się, prowadzić samochód, wynosić śmieci. Nie jest szalo-
ny w tym sensie, w jakim szalony jest Bill Lundborg, a nawet (w zależności od tego, jak
się zdefiniuje słowo  szaleństwo ) nie jest w ogóle szalony.
Biskup Archer mógł nadal wykonywać swoje obowiązki duszpasterskie. Kirsten mo-
gła nadal robić zakupy w najlepszych sklepach w San Francisco. %7ładne z nich nie wybi-
jało gołą pięścią szyb na poczcie. Nie można aresztować kogoś za przekonanie, że jego
syn przesyła mu wiadomości z innego świata ani, na przykład, za wiarę, że inny świat
istnieje. Tutaj idée fixe przechodzi pÅ‚ynnie w religiÄ™, staje siÄ™ częściÄ… zaÅ›wiatowej orien-
tacji objawionych religii świata. Czym się różni wiara w niewidzialnego Boga od wiary
w niewidzialnego syna? Co odróżnia jedną niewidzialność od drugiej niewidzialności?
A jednak różnica istnieje, tyle że delikatna. Wiąże się ze śliską strefą powszechnej opinii.
Wiele osób wierzy w Boga, ale mało kto wierzy, że Jeff Archer wbija igły pod paznok-
cie śpiącej Kirsten Lundborg. To jest cała różnica i kiedy sieją w ten sposób przedstawi,
jej subiektywizm jest oczywisty. Ostatecznie Kirsten i Tim mają te cholerne igły, spalo-
ne włosy i rozbite lustra, nie mówiąc o stojących zegarach. Ale przy tym wszystkim ci
dwoje popełniają logiczny błąd. Nie wiem, czy ludzie, którzy wierzą w Boga, popełniają
błąd, bo ich system wierzeń nie podlega weryfikacji. To jest po prostu wiara.
A teraz zostałam oficjalnie zaproszona, żeby jako pełen nadziei widz oczekiwać
na dalsze  zjawiska , razem z Timem i Kirsten zaświadczyć, co widziałam, znalezć się
w przygotowywanej przez Tima książce, książce, która  jak powiedział jego wydawca
 niewątpliwie przebije wszystkie jego poprzednie dzieła oparte na mniej sensacyjnym
materiale. Jednak nie mogłam pozostać na uboczu. Jeff był moim mężem. Kochałam [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nutkasmaku.keep.pl